Through the Closet: Private Devotion and the Shaping of Female Subjectivity in the Religious Recess

By Susan Comilang

Des écrivaines et femmes devotes qui vivaient en Grande-Bretagne au dix-septième siècle nous ont légué des textes qui expriment leur conception de Dieu et leurs désirs et qui donnent forme à la perception que les femmes avaient d’elles-mêmes. Dans…

Listed in Article | publication by group Iter Community

Preview publication

Version 1.0 - published on 20 Apr 2025

Licensed under Creative Commons BY-NC 4.0

Description

Des écrivaines et femmes devotes qui vivaient en Grande-Bretagne au dix-septième siècle nous ont légué des textes qui expriment leur conception de Dieu et leurs désirs et qui donnent forme à la perception que les femmes avaient d’elles-mêmes. Dans les écrits de An Collins, de Dame Gertrude More et de l’auteur anonyme de Eliza’s Babes, les femmes ne se considèrent pas comme des êtres passifs, mais comme des théologiennes, des femmes de Dieu et des esprits éclairés. La psychanalyse lacanienne nous aide à comprendre leurs travaux et nous oriente vers une conception différente du désir et de la femme, cette dernière étant consciente à la fois de fragmentation et de complétude.

Cite this work

Researchers should cite this work as follows:

  • Comilang, S., (2025), "Through the Closet: Private Devotion and the Shaping of Female Subjectivity in the Religious Recess", HSSCommons: (DOI: )

    | Export metadata as... | | | | BibTex | EndNote

Tags

Notes

Original publication: Comilang, Susan. "Through the Closet: Private Devotion and the Shaping of Female Subjectivity in the Religious Recess." Renaissance and Reformation 39 (3): 2020. 79-96. DOI: 10.33137/rr.v39i3.8901. This material has been re-published in an unmodified form on the Canadian HSS Commons with the permission of Iter Canada / Renaissance and Reformation. Copyright © the author(s). Their work is distributed by Renaissance and Reformation under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. For details, see https://creativecommons.org/licenses/.

Publication preview