Proposing a Framework for School Food Program Evaluation in Canada
Healthy eating in school-aged children supports optimal growth and learning; however, diet quality and food insecurity are a source of concern for many school-aged children in Canada. Canadian school-aged children’s diets are a concern. In 2019 the…
Listée dans Article | publication par groupe Canadian Food Studies / La Revue canadienne des études sur l’alimentation
Version 1.0 - publiée le 19 Mar 2025 doi: 10.15353/cfs-rcea.v9i3.543 - citer ceci
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Description
Healthy eating in school-aged children supports optimal growth and learning; however, diet quality and food insecurity are a source of concern for many school-aged children in Canada. Canadian school-aged children’s diets are a concern. In 2019 the Canadian federal government announced the intention to work towards a National School Food Program. A nationally organized program can evolve and meet the needs of children if there is a national evaluation strategy developed along with the program. A scoping review published in 2019 consisted of reports of school food programs in Canada evaluating nutritional impacts and food system sustainability. Food system sustainability recognizes the full impact that school food programs can have on individual, community, and environmental health by integrating social determinants of health, food systems, and economic sustainability. We conducted a content analysis of the evaluation strategies of these programs. Of the 17 peer-reviewed and 18 grey literature publications in the initial scoping review, 12 peer-reviewed and seven grey literature publications contained an evaluation component. Components assessed social determinants of health, including changes in food intake, knowledge about local foods, educational and behavioural outcomes, general knowledge, intention to eat, and willingness to try new foods. An evaluation template for school food programs including categories for social systems, environmental and economic sustainability would capture elements contributing to program impact.
Une alimentation saine chez les enfants d'âge scolaire favorise une croissance et un apprentissage optimaux. Cependant, la qualité de l'alimentation et l'insécurité alimentaire sont problématiques pour de nombreux enfants d'âge scolaire au Canada. L’alimentation des enfants canadiens d’âge scolaire est une préoccupation. En 2019, le gouvernement fédéral canadien a annoncé son intention de travailler à l’élaboration d’un programme national d’alimentation scolaire. Un programme national peut évoluer et répondre aux besoins des enfants si une stratégie d’évaluation nationale est développée conjointement. Un examen de la portée publié en 2019 a rapporté les programmes d’alimentation scolaire au Canada qui ont évalué les impacts nutritionnels et les systèmes d’alimentation durables. Les systèmes d’alimentation durables reconnaissent tous les effets que les programmes d’alimentation scolaire peuvent avoir sur la santé individuelle, communautaire et environnementale en intégrant les déterminants sociaux de la santé, les systèmes alimentaires et la durabilité économique. Nous avons effectué une analyse du contenu des stratégies d’évaluation de ces programmes. Parmi les 17 publications évaluées par les pairs et les 18 publications de littérature grise contenues dans l’examen de la portée initiale, 12 de la première catégorie et sept de la seconde intégraient une composante d’évaluation. Ces composantes ont mesuré les déterminants sociaux de la santé, incluant des changements de l’apport alimentaire, les connaissances sur les aliments locaux, les résultats éducatifs et comportementaux, les connaissances générales, l’intention de manger et la volonté d’essayer de nouveaux aliments. Un modèle d’évaluation pour les programmes d’alimentation scolaire, incluant des catégories pour les systèmes sociaux et la durabilité environnementale et économique, permettrait de capter les éléments qui contribuent à l’impact des programmes. Une évaluation qui inclut la portée, l’adoption, la mise en œuvre et le maintien permettrait de capter la complexité de l’impact potentiel des programmes d’alimentation scolaire.
Citer ce travail
Les chercheurs doivent citer ce travail comme suit :
- Everitt, T., Ward, S., Martin, W., Engler-Stringer, R., (2025), "Proposing a Framework for School Food Program Evaluation in Canada", HSSCommons: (DOI: 10.15353/cfs-rcea.v9i3.543)
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Notes
Original publication: Everitt, Tracy; Ward, Stephanie; Martin, Wanda; Engler-Stringer, Rachel. "Proposing a Framework for School Food Program Evaluation in Canada." Canadian Food Studies / La Revue canadienne des études sur l'alimentation, vol. 9, no. 3, 2022, pp. 147-175. DOI: 10.15353/cfs-rcea.v9i3.543. This material has been re-published in an unmodified form on the Canadian HSS Commons with the permission of Canadian Food Studies / La Revue canadienne des études sur l'alimentation. Copyright © the author(s). Work published in CFS/RCÉA prior to and including Vol. 8, No. 3 (2021) is licensed under the Creative Commons CC BY license. Work published in Vol. 8, No. 4 (2021) and after is licensed under the Creative Commons CC BY-SA license. For details, see creativecommons.org/licenses/.
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