Characteristics of Canadian school food programs funded by provinces and territories

By Amberley T. Ruetz, Mary L. McKenna

Given the complex administration of school food programs (SFPs) in Canada and recent federal interest, this research systematically examined provincial and territorial funded SFPs during the 2018/19 school year.Relevant literature and the RE-AIM…

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Given the complex administration of school food programs (SFPs) in Canada and recent federal interest, this research systematically examined provincial and territorial funded SFPs during the 2018/19 school year.Relevant literature and the RE-AIM Framework, a planning and evaluation tool developed by Glasgow et al. (1999), informed the development of an electronic survey sent to program leads in provinces and territories to assess SFP Reach, Effectiveness, Adoption, Implementation, and Maintenance. Results from 17 programs indicate considerable administrative and program variability across Canada. Collectively, provinces and territories contributed over $93 million which partially funded a minimum of 35% of JK-12 schools to providefree breakfasts, snacks, and/or lunches to a minimum of 1,018,323 or 21% of students in Canada (based on limited data in some jurisdictions). The majority of provinces and territories partner with one or more non-governmental organization (NGO) and rely heavily on NGO staff and volunteers. Program demand often exceeds supply, and program monitoring is inconsistent. This research–which provides much-needed, updated information on SFPs–highlights the need to explore the complexity of the topic further and helps inform discussions about SFP administration and characteristics, specifically program mandates, student reach and universality, program sustainability and resources, and monitoring. Opportunities exist for (1) a closer examination of varied and promising organizational practices, (2) enhanced collaboration and knowledge sharing, and (3) harmonization of key metrics, all of which would assist with developing the National School Food Program proposed in the 2019 federal budget.

Compte tenu de la complexité des programmes d'alimentation scolaire (SFP) au Canada et des récents développements politiques, cette recherche fournit un examen systématique des SFP financés par les provinces et les territoires au cours de l'année scolaire 2018-2019. La documentation pertinente et le cadre RE-AIM, un outil de planification et d'évaluation mis au point par Glasgow, Boles et Vogt (1999), ont éclairé l'élaboration d'un sondage électronique envoyé aux responsables de chaque province et territoire pour évaluer la portée, l'efficacité, l'adoption et la mise en œuvre du SFP et Maintenance. Les résultats de 24 enquêtes (16 des ministères / départements provinciaux / territoriaux, complétés par des enquêtes de 8 organisations non gouvernementales (ONG), indiquent une variabilité considérable à travers le Canada. Collectivement, les provinces et les territoires ont contribué plus de 93 millions de dollars pour soutenir un minimum de 6 159 programmes en 5 186 écoles JK-12, qui financent des petits-déjeuners, des collations et / ou des déjeuners gratuits pour un minimum de 1 018 323 élèves ou 20% des élèves (selon des données limitées dans certaines juridictions). La majorité des provinces et des territoires s'associent à une ou plusieurs ONG et comptent sur le personnel et les bénévoles des ONG. La demande des programmes dépasse souvent l'offre et le suivi est incohérent. Cette recherche, qui donne une image importante mais incomplète des SFP au Canada, indique la valeur des discussions futures sur l'administration des SFP, en particulier sur les mandats des programmes, la portée des étudiants et universalité, durabilité et ressources, et suivi fondé sur des paramètres harmonisés au niveau national. Les résultats offrent des possibilités de explorer des pratiques organisationnelles prometteuses, une collaboration renforcée et un partage d'expertise, qui contribueraient tous à l'élaboration du programme national d'alimentation scolaire proposé dans le budget fédéral 2019.

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Original publication: Ruetz, Amberley T.; McKenna, Mary L. "Characteristics of Canadian school food programs funded by provinces and territories." Canadian Food Studies / La Revue canadienne des études sur l'alimentation, vol. 8, no. 3, 2021. DOI: 10.15353/cfs-rcea.v8i3.483. This material has been re-published in an unmodified form on the Canadian HSS Commons with the permission of Canadian Food Studies / La Revue canadienne des études sur l'alimentation. Copyright © the author(s). Work published in CFS/RCÉA prior to and including Vol. 8, No. 3 (2021) is licensed under the Creative Commons CC BY license. Work published in Vol. 8, No. 4 (2021) and after is licensed under the Creative Commons CC BY-SA license. For details, see creativecommons.org/licenses/.

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