User Experience and Digital Government: Exploring a Practice-Based Participatory Approach to Identify Research Opportunities

By Isabelle Sperano, Robert Andruchow, Luca Petryshyn, Vik Chu

In this case study, the research team (RT) explores user experience design in relation to digital practices adopted by governments. The goal of this first phase was to identify research opportunities. To do so, the RT adopted a practice-centered…

Listed in Article | publication by group Discourse and Writing/Rédactologie

Preview publication

Version 1.0 - published on 10 Jul 2025 doi: 10.31468/dwr.979 - cite this

Licensed under Creative Commons BY-SA 4.0

Description

In this case study, the research team (RT) explores user experience design in relation to digital practices adopted by governments. The goal of this first phase was to identify research opportunities. To do so, the RT adopted a practice-centered participatory research approach (Holkup, 2004). The RT began a partnership with a municipal government (City of Edmonton). Regular meetings were held with the partner organization to discuss—among other things—the organization’s structure, current and future projects, the digital editorial strategies implemented by the organization, and the organization's issues and constraints when designing digital services. This allowed the teams to identify not only interesting research questions but also potential teaching collaborations related to work-integrated learning. In this paper, the practice-based participatory research approach is explained, the timeline and the outcome of the partnership are presented, and the lessons learned through that process are shared.

Dans cette étude de cas, l’équipe de recherche (ER) explore le design d’expérience utilisateur en relation avec les pratiques de communication numérique adoptées par les gouvernements. L’objectif de cette première phase était d’identifier opportunités de recherche. Pour ce faire, l’ER a adopté une approche de recherche participative dirigée par la pratique (Holkup, 2004). L’ER est entrée en partenariat avec une ville canadienne (Edmonton). Des rencontres régulières ont été organisées avec l’organisme partenaire pour discuter, entre autres, de sa structure, de ses projets actuels et futurs, des stratégies éditoriales numériques mises en œuvre, ainsi que des enjeux et contraintes rencontrés lors de la conception de services numériques. Cela a permis aux équipes d’identifier non seulement des questions de recherche intéressantes, mais aussi des collaborations pédagogiques liées à l’apprentissage intégré au travail. Dans cet article, nous expliquons l’approche de recherche participative dirigée par la pratique, présentons le calendrier et les résultats du partenariat, et partageons les leçons tirées de cette démarche.

Cite this work

Researchers should cite this work as follows:

Tags

Notes

Original publication: Sperano, Isabelle; Andruchow, Robert; Petryshyn, Luca; Chu, Vik. "User Experience and Digital Government: Exploring a Practice-Based Participatory Approach to Identify Research Opportunities." Discourse and Writing/Rédactologie, vol. 32, 2022, pp. 429-445. DOI: 10.31468/dwr.979. This material has been re-published in an unmodified form on the Canadian HSS Commons with the permission of Discourse and Writing/Rédactologie. Copyright © the author(s). Work published in DW/R is licensed under the Creative Commons CC BY-SA license

Publication preview