“Must I be . . . made a common sink?”: Witchcraft and the Theatre in The Witch of Edmonton

By David Stymeist

Les auteurs de The Witch of Edmonton (1621) se servent d’une stratégie d’ambivalence en représentant sur scène Elizabeth Sawyer, qui avait été dernièrement exécutée pour sorcellerie. L’intertissage complexe d’un scepticisme rationnel avec un…

Listed in Article | publication by group Iter Community

Preview publication

Version 1.0 - published on 20 Apr 2025

Licensed under Creative Commons BY-NC 4.0

Description

Les auteurs de The Witch of Edmonton (1621) se servent d’une stratégie d’ambivalence en représentant sur scène Elizabeth Sawyer, qui avait été dernièrement exécutée pour sorcellerie. L’intertissage complexe d’un scepticisme rationnel avec un traitement sensationnaliste et superstitieux à l’égard de la sorcellerie permettait à ces professionnels du théâtre de s’approprier le personnage de la sorcière afin d’explorer leur propre relation à la marginalité, la criminalisation et la transgression sociale.

Cite this work

Researchers should cite this work as follows:

  • Stymeist, D., (2025), "“Must I be made a common sink?”: Witchcraft and the Theatre in The Witch of Edmonton", HSSCommons: (DOI: )

    | Export metadata as... | | | | BibTex | EndNote

Tags

Notes

Original publication: Stymeist, David. "“Must I be . . . made a common sink?”: Witchcraft and the Theatre in The Witch of Edmonton." Renaissance and Reformation 37 (2): 2020. 33-53. DOI: 10.33137/rr.v37i2.8689. This material has been re-published in an unmodified form on the Canadian HSS Commons with the permission of Iter Canada / Renaissance and Reformation. Copyright © the author(s). Their work is distributed by Renaissance and Reformation under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. For details, see https://creativecommons.org/licenses/.

Publication preview