Le territoire agroalimentaire en tant qu’attrait touristique au Québec: Réflexion à l’égard des représentations d’une destination gourmande à partir du concept de terroir
Terroir products are characterized by the uniqueness of the territory where they are produced. This uniqueness is used to promote them, but it may also serve to trigger the interest of individuals in this territory. Starting in Europe and linked to…
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Version 1.0 - published on 19 Mar 2025 doi: 10.15353/cfs-rcea.v10i3.612 - cite this
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Description
Terroir products are characterized by the uniqueness of the territory where they are produced. This uniqueness is used to promote them, but it may also serve to trigger the interest of individuals in this territory. Starting in Europe and linked to wine, the concept of terroir is expanding all over the world for an increasing number of different products. However, its use outside of Europe raises the question of how this concept applies elsewhere and specifically, how it relates to tourism. This paper aims to understand how agri-food and tourism propositions/offers are integrated in order to build the image of terroir in Quebec. The analysis of lexical content and images of the web pages from destination management organizations, local food tourism associations, and food companies in two Quebec regions indicated that the notion of terroir is mostly used as a synonym for “local product”. Its use does not refer to the uniqueness of the product related to its production territory. Rather, we suggest a model of orchestration of the representative elements of the territory in order to contribute to a gastronomic destination. Two paths of development are proposed – one that is product-specific or one that is generalist. Although food tourism is already important for the destinations under study, it could be further integrated with the help of coordinated communication between all the actors involved.
Les produits du terroir sont caractérisés par la singularité que leur donne le territoire d’où ils sont issus. Cette singularité est utilisée dans leur promotion, mais elle peut également susciter l’intérêt des individus pour ce territoire. Né en Europe et d’abord appliqué au vin, le concept de terroir est depuis lors en expansion. Il est utilisé partout dans le monde, et pour une diversité de produits. Toutefois, son utilisation hors de l’Europe pose la question de la manière dont ce concept s’applique ailleurs, et de son lien avec le tourisme. Cet article vise à comprendre comment les offres agroalimentaire et touristique s’intègrent et peuvent contribuer à la construction de l’image du terroir au Québec. L’analyse de contenu lexical et des images des pages Web des organismes de gestion de la destination, des associations d’agrotourisme et de tourisme gourmand locales et des entreprises agroalimentaires de deux régions québécoises indique que le terroir est surtout un synonyme de « produit local ». Son utilisation n’a pas pour but de souligner la singularité qu’a un produit en fonction de son territoire de production. Un modèle d’orchestration des éléments représentatifs du territoire pour contribuer à la mise en valeur de la destination gourmande est suggéré. Deux voies de développement sont proposées : une production spécifique et une généraliste. Bien que le tourisme gourmand soit déjà important dans les destinations étudiées, il pourrait y être davantage intégré à l’aide d’une communication coordonnée entre les acteurs impliqués.
Cite this work
Researchers should cite this work as follows:
- Souza, R. T., Marcotte, P., Bourdeau, L., (2025), "Le territoire agroalimentaire en tant qu’attrait touristique au Québec: Réflexion à l’égard des représentations d’une destination gourmande à partir du concept de terroir", HSSCommons: (DOI: 10.15353/cfs-rcea.v10i3.612)
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Notes
Original publication: Souza, Ronaldo Tavares de; Marcotte, Pascale; Bourdeau, Laurent. "Le territoire agroalimentaire en tant qu’attrait touristique au Québec: Réflexion à l’égard des représentations d’une destination gourmande à partir du concept de terroir." Canadian Food Studies / La Revue canadienne des études sur l'alimentation, vol. 10, no. 3, 2023, pp. 35-67. DOI: 10.15353/cfs-rcea.v10i3.612. This material has been re-published in an unmodified form on the Canadian HSS Commons with the permission of Canadian Food Studies / La Revue canadienne des études sur l'alimentation. Copyright © the author(s). Work published in CFS/RCÉA prior to and including Vol. 8, No. 3 (2021) is licensed under the Creative Commons CC BY license. Work published in Vol. 8, No. 4 (2021) and after is licensed under the Creative Commons CC BY-SA license. For details, see creativecommons.org/licenses/.
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Canadian Food Studies / La Revue canadienne des études sur l’alimentation
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