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  1. Le Roi dans la ville. Anthologie des entrées royales dans les villes françaises de province (1615-1660)

    Le Roi dans la ville. Anthologie des entrées royales dans les villes françaises de province (1615-1660)

    Contributor(s): Marie-France Wagner, Daniel Vaillancourt, Marie-Joelle Louison-Lassablière

  2. “I am that I preach”: Tyndale as Mediator in The Parable of the Wicked Mammon

    “I am that I preach”: Tyndale as Mediator in The Parable of the Wicked Mammon

    Contributor(s): Rudolph P. Almasy

    Cet article explore le climat discursif de The Parable of the Wicked Mammon de William Tyndale pour proposer que la théologie réformatrice de Tyndale lui imposait une confrontation avec les problèmes posés par la rhétorique et la médiation, lorqu’il a composé ce qui semble être un traité...

  3. Internal Images: John Donne and the English Iconoclast Controversy

    Internal Images: John Donne and the English Iconoclast Controversy

    Contributor(s): David K. Anderson

    Au moment où John Donne écrivait ses poèmes dévots, l’église anglaise était de nouveau aux prises avec la question des images religieuses. Bien que le poète soit mort avant l’essor de l’iconoclasme pendant la Guerre Civile, il tenait compte du problème, non seulement dans ses Sermons, mais aussi...

  4. Le rapport à la causa sui: de Plotin à Descartes par la médiation du débat entre Ficin et Pic

    Le rapport à la causa sui: de Plotin à Descartes par la médiation du débat entre Ficin et Pic

    Contributor(s): Yvan Morin

    The conceptual innovation of the causa sui is supposed to have originated with Descartes, according to Marion. Narbonne claims to find it in Plotinus. By considering both the Ficinian resurgence of the corpus of Plotinus and the debate between Ficino and Pico, the history of this innovation may...

  5. Avant-Propos

    Avant-Propos

    Contributor(s): Olga Anna Duhl

  6. Introduction

    Introduction

    Contributor(s): Olga Anna Duhl

  7. Comédies bibliques, comédies profanes de Marguerite de Navarre: deux faces d'un Janus évangélique

    Comédies bibliques, comédies profanes de Marguerite de Navarre: deux faces d'un Janus évangélique

    Contributor(s): Régine Reynolds-Cornell

    This essay establishes a parallel between Marguerite de Navarre’s four biblical plays and those four secular plays (labeled as “comedies”) that were written between 1535 and 1547. It is suggested that the aim of both tetralogies was to proselytize: not only do their themes clearly blend together,...

  8. «Vrayment voicy de plaisans fous»: la folie dans le théâtre profane de Marguerite de Navarre

    «Vrayment voicy de plaisans fous»: la folie dans le théâtre profane de Marguerite de Navarre

    Contributor(s): Barbara Marczuk

    This study shows that the dialectics of wisdom and folly, which owes a great deal to the relativization of reason in Renaissance culture, undergoes an original development in Marguerite de Navarre’s “secular” theater. While in these plays Marguerite uses figures of folly which inscribe themselves...

  9. Marguerite de Navarre et le mystère médiéval

    Marguerite de Navarre et le mystère médiéval

    Contributor(s): Charles Mazouer

    This article examines the relationship between Marguerite de Navarre’s biblical plays and the genre of the fifteenth- and sixteenth-century medieval mystery play by focusing on three dramatic elements: staging, characters, and language. While, with respect to staging, Marguerite recaptures the...

  10. L'allégorie théâtrale au début du XVIe siècle: le cas des pièces «profanes» de Marguerite de Navarre

    L'allégorie théâtrale au début du XVIe siècle: le cas des pièces «profanes» de Marguerite de Navarre

    Contributor(s): Jelle Koopmans

    In the sixteenth century, allegory was old, but allegorical drama was relatively new. This is both a hermeneutical and a stylistic phenomenon that has not yet led to re-consideration of Marguerite de Navarre’s “secular” plays. These works are generally considered atypical, in the sense that she...

  11. Témoignage de l'actualité médicale du temps: Le Mallade de Marguerite de Navarre (c. 1535)

    Témoignage de l'actualité médicale du temps: Le Mallade de Marguerite de Navarre (c. 1535)

    Contributor(s): Colette H. Winn

    Written around 1535, Le Mallade bears witness, as V.-L. Saulnier puts it, to Marguerite de Navarre’s effort to reconcile the official Church dogma with the new Evangelical faith following the Affaire des Placards. But in addition to its documentary value for France’s religious history, this play...

  12. La place de La comédie des quatre femmes de Marguerite de Navarre (1542) dans le discours sur le célibat volontaire comme modèle de félicité de l'Arioste à Gabrielle Suchon

    La place de La comédie des quatre femmes de Marguerite de Navarre (1542) dans le discours sur le célibat volontaire comme modèle de félicité de l'Arioste à Gabrielle Suchon

    Contributor(s): Brenda Dunn-Lardeau

    In the Comedy for Four Women (1542), Marguerite de Navarre presents a dialogue among five female protagonists who express the delights and the torments that stem from the love of their suitors or husbands. This is true for all except the First Girl, who does not want to have anything to do with...

  13. Polyglot Humanism in Germany circa 1520 as Luther's Milieu and Matrix: The Evidence of the "Rectorate Page" of Crotus Rubeanus

    Polyglot Humanism in Germany circa 1520 as Luther's Milieu and Matrix: The Evidence of the "Rectorate Page" of Crotus Rubeanus

    Contributor(s): Franz Posset

    L’humanisme polyglotte de la première partie duXVIe siècle constitue le milieu de Martin Luther et les conditions formatrices de sa théologie biblique. Ce contexte est illustré de manière succincte par un document connu comme «la page du rectorat de Crotus Rubeanus», qui date du mois de mai...

  14. Constructing Readers and Reading Communities: Marguerite de Navarre's Heptaméron 32 in England

    Constructing Readers and Reading Communities: Marguerite de Navarre's Heptaméron 32 in England

    Contributor(s): Melissa Walter

    En général, les collections de nouvelles françaises et italiennes de la Renaissance montrent une pratique de lecture active et réfléchie à laquelle les femmes et les hommes participent. Heptaméron 32 de Marguerite de Navarre donne au lecteur le rôle d’un témoin responsable à travers le personnage...

  15. Staging Foxe at the Fortune and the Red Bull

    Staging Foxe at the Fortune and the Red Bull

    Contributor(s): Mark Bayer

    Cet article considère jusqu’à quel point deux pièces de théâtre jacobéennes, If You Know Not Me, You Know Nobody (1604), par Thomas Heywood, et The Whore of Babylon (1606), par Thomas Dekker, promouvaient l’éducation religieuse et le zèle protestant des spectateurs londoniens de la classe...

  16. Avant-Propos: La France et «la barbarie du Nord»
  17. Le voyage d'Italie et la formation des élite françaises

    Le voyage d'Italie et la formation des élite françaises

    Contributor(s): Jean Balsamo

    During the sixteenth century, at least until 1559, Italy was a centre for political, diplomatic, and cultural activity for the French elite, who undertook studies and training in the Peninsula. Lawyers and magistrates in the making eagerly enrolled in the universities of Pavia, Ferrara, and...

  18. The French Factor in Castiglione's The Book of the Courtier (Il libro del cortegiano): From the Manuscript Drafts to the Printed Edition

    The French Factor in Castiglione's The Book of the Courtier (Il libro del cortegiano): From the Manuscript Drafts to the Printed Edition

    Contributor(s): Olga Zorzi Pugliese

    Les allusions de Castiglione sur la France et les Français dans l’édition de 1528 du Livre du Courtisan, notamment à propos des armes et des lettres, de l’activité physique et de la mode, sont bien connues. Une analyse des manuscrits comportant les versions précédentes du texte permet cependant...

  19. Montaigne and the Sports of Italy

    Montaigne and the Sports of Italy

    Contributor(s): John McClelland

    De son propre aveu (Essais II, 17) Montaigne n’était pas très sportif. Pourtant, dès la première édition des Essais il y inséra de nombreuses allusions aux sports et de fréquentes métaphores tirées de pratiques athlétiques.De même, pendant son voyage en Allemagne, Suisse et Italie il assista — à...

  20. L'impact sur l'Italie des débats français sur la langue au milieu du XVIe siècle

    L'impact sur l'Italie des débats français sur la langue au milieu du XVIe siècle

    Contributor(s): François Paré

    While Sperone Speroni’s Dialogo delle lingue is usually considered the primary source of Joachim Du Bellay’s Deffence et Illustration de la langue françoyse, the impact of French linguistic thought on late sixteenth-century Italy is far more difficult to ascertain. In opposition to French, which...