Publications: All

Search
  1. La fabrique de la controverse : André Vésale (1514–1564) à la conquête des publics (ou Comment acquérir un nom immortel dans l’histoire des sciences en insultant ses maîtres)

    La fabrique de la controverse : André Vésale (1514–1564) à la conquête des publics (ou Comment acquérir un nom immortel dans l’histoire des sciences en insultant ses maîtres)

    Article | Contributor(s): Hélène Cazes

    When Andreas Vesalius published the Seven Books on the Fabric of the Human Body in 1543, it was with satisfaction that he created a scandal in the field of medicine and, more generally, among cultivated European readers. Assuming a voice of authority in medicine at the age of twenty-eight, he...

  2. Stratégies éditoriales dans les éditions des Arrêts d’Amours de Martial d’Auvergne publiées au XVIe siècle : quand l’imprimeur-libraire choisit son public

    Stratégies éditoriales dans les éditions des Arrêts d’Amours de Martial d’Auvergne publiées au XVIe siècle : quand l’imprimeur-libraire choisit son public

    Article | Contributor(s): Hélène Lannier

    An absolute success in bookshops during the sixteenth century, Martial d’Auvergne’s Arrêts d’Amours saw thirty-one editions printed between 1500 and 1597. Far from being homogenous, this production shows a great deal of typographical and textual variance with each successive publication....

  3. « Treschevaleureux capitaines » contre « crocheteurs de flascons » : lecteurs et lectorats dans les Fascetieux devitz des Cent nouvelles nouvelles du Seigneur de La Motte Roullant

    « Treschevaleureux capitaines » contre « crocheteurs de flascons » : lecteurs et lectorats dans les Fascetieux devitz des Cent nouvelles nouvelles du Seigneur de La Motte Roullant

    Article | Contributor(s): Nora Viet

    During the Renaissance, the short narrative owes its success partly to its social ubiquity: fables, fabliaux, and short stories circulated in very different realms, from the court to humanist circles, from bourgeois society to the clergy. However, with the popularity of the short story collection...

  4. Médecins, chirurgiens, apothicaires : à qui sont adressées les traductions médicales ? Enquête sur l’édition lyonnaise des années 1540

    Médecins, chirurgiens, apothicaires : à qui sont adressées les traductions médicales ? Enquête sur l’édition lyonnaise des années 1540

    Article | Contributor(s): Élise Rajchenbach

    In the 1540s, medical publishing is in fashion in Lyon, specifically in the form of translations of Galen. Prefaces to the translations of the Greek physician highlight the conflicts underlying the practices of doctors, surgeons, and apothecaries in their closely-related disciplines. Translating...

  5. Publics souhaités, publics refusés : les publics comme critères de la valeur de l’oeuvre dans les années 1550

    Publics souhaités, publics refusés : les publics comme critères de la valeur de l’oeuvre dans les années 1550

    Article | Contributor(s): Florence Bonifay

    In the context of the exacerbated poetic tensions of the 1550s, the readerships defined by authors are manipulated to serve as arguments in constructing the merits of a work or in discrediting it. Innovative poets and their opponents thereby work to designate the audiences they claim to have, to...

  6. Amours privées, amours publiques, amours publiées ; l’inscription de divers cercles publics dans quelques avatars des canzonieri pétrarquistes des années 1570–1580

    Amours privées, amours publiques, amours publiées ; l’inscription de divers cercles publics dans quelques avatars des canzonieri pétrarquistes des années 1570–1580

    Article | Contributor(s): Charlotte Triou

    This article proposes an analysis of the clues given in printed collections by their address to a limited public and by the circulation of individual poems prior to publication. We will analyze, from the point of view of reception by successive audiences, the tension between the paradigm of...

  7. « Des vers hors de rime, et de raison » : réflexions poétiques et définition de soi dans Les Amours de Christofle de Beaujeu

    « Des vers hors de rime, et de raison » : réflexions poétiques et définition de soi dans Les Amours de Christofle de Beaujeu

    Article | Contributor(s): Ugo Pais

    Read by a limited readership of critics and connoiseurs of literary curiosities, Christofle de Beaujeu’s work has often been subject to negative judgment. “Unrestrained” or “mediocre” are the adjectives most often applied to it. Beaujeu’s major work, the collected Amours, contains a few...

  8. Conflit(s) et public(s) : orientations bibliographiques

    Conflit(s) et public(s) : orientations bibliographiques

    Article | Contributor(s): Christian Veilleux

  9. Estill, Laura, ed. World Shakespeare Bibliography. Database

    Estill, Laura, ed. World Shakespeare Bibliography. Database

    Article | Contributor(s): Louise Geddes

  10. Huynh, David François, project lead. SIMILE Widgets: Timeline. Version 2.3. App
  11. Farmer, Alan B., and Zachary Lesser, creators. Database of Early English Playbooks
  12. Gruzd, Anatoliy, project lead. Netlytic. App

    Gruzd, Anatoliy, project lead. Netlytic. App

    Article | Contributor(s): Luis Meneses

  13. MacLean, Sally-Beth, gen. ed. REED Online. Database

    MacLean, Sally-Beth, gen. ed. REED Online. Database

    Article | Contributor(s): Jesús Tronch Pérez

  14. Acciarino, Damiano. Lettere sulle grottesche (1580–1581)

    Acciarino, Damiano. Lettere sulle grottesche (1580–1581)

    Article | Contributor(s): Marco Piana

  15. Bailey, Amanda, and Mario DiGangi, eds. Affect Theory and Early Modern Texts: Politics, Ecologies, and Form
  16. Barbier-Mueller, Jean-Paul. Dictionnaire des poètes français de la seconde moitié du XVIe siècle (1549–1615). Tome 4 : L
  17. Burger, Glenn D. Conduct Becoming: Good Wives and Husbands in the Later Middle Ages
  18. Cavendish, Margaret. Poems and Fancies with The Animal Parliament. Ed. Brandie R. Siegfried
  19. Cecchi, Alessandro. In difesa della «dolce libertà». L’assedio di Firenze (1529–1530)
  20. Costa, Margherita. The Buffoons, A Ridiculous Comedy: A Bilingual Edition. Ed. and trans. Sara E. Díaz and Jessica Goethals