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  1. Marguerite de Navarre et le mystère médiéval

    Marguerite de Navarre et le mystère médiéval

    Contributor(s): Charles Mazouer

    This article examines the relationship between Marguerite de Navarre’s biblical plays and the genre of the fifteenth- and sixteenth-century medieval mystery play by focusing on three dramatic elements: staging, characters, and language. While, with respect to staging, Marguerite recaptures the...

  2. L'allégorie théâtrale au début du XVIe siècle: le cas des pièces «profanes» de Marguerite de Navarre

    L'allégorie théâtrale au début du XVIe siècle: le cas des pièces «profanes» de Marguerite de Navarre

    Contributor(s): Jelle Koopmans

    In the sixteenth century, allegory was old, but allegorical drama was relatively new. This is both a hermeneutical and a stylistic phenomenon that has not yet led to re-consideration of Marguerite de Navarre’s “secular” plays. These works are generally considered atypical, in the sense that she...

  3. Témoignage de l'actualité médicale du temps: Le Mallade de Marguerite de Navarre (c. 1535)

    Témoignage de l'actualité médicale du temps: Le Mallade de Marguerite de Navarre (c. 1535)

    Contributor(s): Colette H. Winn

    Written around 1535, Le Mallade bears witness, as V.-L. Saulnier puts it, to Marguerite de Navarre’s effort to reconcile the official Church dogma with the new Evangelical faith following the Affaire des Placards. But in addition to its documentary value for France’s religious history, this play...

  4. La place de La comédie des quatre femmes de Marguerite de Navarre (1542) dans le discours sur le célibat volontaire comme modèle de félicité de l'Arioste à Gabrielle Suchon

    La place de La comédie des quatre femmes de Marguerite de Navarre (1542) dans le discours sur le célibat volontaire comme modèle de félicité de l'Arioste à Gabrielle Suchon

    Contributor(s): Brenda Dunn-Lardeau

    In the Comedy for Four Women (1542), Marguerite de Navarre presents a dialogue among five female protagonists who express the delights and the torments that stem from the love of their suitors or husbands. This is true for all except the First Girl, who does not want to have anything to do with...

  5. Polyglot Humanism in Germany circa 1520 as Luther's Milieu and Matrix: The Evidence of the "Rectorate Page" of Crotus Rubeanus

    Polyglot Humanism in Germany circa 1520 as Luther's Milieu and Matrix: The Evidence of the "Rectorate Page" of Crotus Rubeanus

    Contributor(s): Franz Posset

    L’humanisme polyglotte de la première partie duXVIe siècle constitue le milieu de Martin Luther et les conditions formatrices de sa théologie biblique. Ce contexte est illustré de manière succincte par un document connu comme «la page du rectorat de Crotus Rubeanus», qui date du mois de mai...

  6. Constructing Readers and Reading Communities: Marguerite de Navarre's Heptaméron 32 in England

    Constructing Readers and Reading Communities: Marguerite de Navarre's Heptaméron 32 in England

    Contributor(s): Melissa Walter

    En général, les collections de nouvelles françaises et italiennes de la Renaissance montrent une pratique de lecture active et réfléchie à laquelle les femmes et les hommes participent. Heptaméron 32 de Marguerite de Navarre donne au lecteur le rôle d’un témoin responsable à travers le personnage...

  7. Staging Foxe at the Fortune and the Red Bull

    Staging Foxe at the Fortune and the Red Bull

    Contributor(s): Mark Bayer

    Cet article considère jusqu’à quel point deux pièces de théâtre jacobéennes, If You Know Not Me, You Know Nobody (1604), par Thomas Heywood, et The Whore of Babylon (1606), par Thomas Dekker, promouvaient l’éducation religieuse et le zèle protestant des spectateurs londoniens de la classe...

  8. Avant-Propos: La France et «la barbarie du Nord»
  9. Le voyage d'Italie et la formation des élite françaises

    Le voyage d'Italie et la formation des élite françaises

    Contributor(s): Jean Balsamo

    During the sixteenth century, at least until 1559, Italy was a centre for political, diplomatic, and cultural activity for the French elite, who undertook studies and training in the Peninsula. Lawyers and magistrates in the making eagerly enrolled in the universities of Pavia, Ferrara, and...

  10. The French Factor in Castiglione's The Book of the Courtier (Il libro del cortegiano): From the Manuscript Drafts to the Printed Edition

    The French Factor in Castiglione's The Book of the Courtier (Il libro del cortegiano): From the Manuscript Drafts to the Printed Edition

    Contributor(s): Olga Zorzi Pugliese

    Les allusions de Castiglione sur la France et les Français dans l’édition de 1528 du Livre du Courtisan, notamment à propos des armes et des lettres, de l’activité physique et de la mode, sont bien connues. Une analyse des manuscrits comportant les versions précédentes du texte permet cependant...

  11. Montaigne and the Sports of Italy

    Montaigne and the Sports of Italy

    Contributor(s): John McClelland

    De son propre aveu (Essais II, 17) Montaigne n’était pas très sportif. Pourtant, dès la première édition des Essais il y inséra de nombreuses allusions aux sports et de fréquentes métaphores tirées de pratiques athlétiques.De même, pendant son voyage en Allemagne, Suisse et Italie il assista — à...

  12. L'impact sur l'Italie des débats français sur la langue au milieu du XVIe siècle

    L'impact sur l'Italie des débats français sur la langue au milieu du XVIe siècle

    Contributor(s): François Paré

    While Sperone Speroni’s Dialogo delle lingue is usually considered the primary source of Joachim Du Bellay’s Deffence et Illustration de la langue françoyse, the impact of French linguistic thought on late sixteenth-century Italy is far more difficult to ascertain. In opposition to French, which...

  13. Utilité et diversité du «romanzo»: Giraldi Cinzio et le contexte français

    Utilité et diversité du «romanzo»: Giraldi Cinzio et le contexte français

    Contributor(s): Mawy Bouchard

    Great epic theories of the Renaissance, mainly inspired by Aristotelian poetics, do not deal with the most widely spread narrative practice of the sixteenth century. The first theoretician of the novel (“romanzo”), Giraldi Cinzio, whose “pre-aristotelian” conception might seem a little backward,...

  14. L'humanisme dissident des rhétoriqueurs: le cas de Guillaume Cretin

    L'humanisme dissident des rhétoriqueurs: le cas de Guillaume Cretin

    Contributor(s): Luc Vaillancourt

    It is not because he was unacquainted with Italian humanism that Guillaume Cretin, one of the “grands Rhétoriqueurs,” a group of late-fifteenth and early-sixteenth century writers associated with the courts of France and Burgundy, chose to cultivate traditional genres and themes. His epistles...

  15. "Un chant à l'honneur de la France": Women's Voices at the End of the Republic of Siena

    "Un chant à l'honneur de la France": Women's Voices at the End of the Republic of Siena

    Contributor(s): Konrad Eisenbichler

    Au cœur du XVIe siècle, alors que la république de Sienne était menacée par les intérêts expansionnistes du duc Côme Ier de Florence, plusieurs femmes se portèrent à la défense de leur ville. Quelques-unes écrivirent et firent circuler des poèmes pleins de passion, d’autres retroussèrent leurs...

  16. The Contribution of French Musicians to the Genesis of the Italian Madrigal

    The Contribution of French Musicians to the Genesis of the Italian Madrigal

    Contributor(s): William Bowen

    Comment se fait-il qu’un Français soit considéré comme le fondateur du madrigal, un des artefacts caractéristiques de la culture italienne de la Renaissance? Pour répondre à cette question, il faut commencer par un bref survol des commentaires et des documents d’archives de la Renaissance qui...

  17. The Raison d'architecture and Architectural Theory in Early Sixteenth-Century France

    The Raison d'architecture and Architectural Theory in Early Sixteenth-Century France

    Contributor(s): Sandra Richards

    Cet article analyse le premier traité d’architecture écrit en français, La Raison d’architecture antique, extraicte de Vitruve (Paris, 1537), un opuscule sur la question des ordres classiques. Malgré son immense popularité au milieu du XVIe siècle, on lui a consacré peu d’études, sans doute en...

  18. A Peaceable Kingdom in the East: Favourable Early Seventeenth-Century Representations of the Moghul Empire

    A Peaceable Kingdom in the East: Favourable Early Seventeenth-Century Representations of the Moghul Empire

    Contributor(s): Rahul Sapra

    Cet article a pour objet de comparer les perspectives divergentes des Portugais, des Danois et des Anglais vis-à-vis de l’empire mughal en se fondant sur les récits de voyages britanniques du dix-septième siècle. Si les Portugais qualifiaient les autochtones d’«étrangers» barbares, les...

  19. The Rhetoric of Martyrdom and the Anti-Nicodemite Discourses in France, 1550-1570

    The Rhetoric of Martyrdom and the Anti-Nicodemite Discourses in France, 1550-1570

    Contributor(s): Nikki Shepardson

    L’expression du martyre et de la souffrance a marqué et défini le mouvement de réforme qui a eu lieu en France au seizième siècle. Ce langage a servi à unir la collectivité, à réécrire et à réinterpréter l’histoire et à former la mémoire collective. Mais si le martyre a valorisé la collectivité,...

  20. Concurrence, émulation, espionnage: les Dialoghi d'amore de Léon l'Hébreu et leurs éditions françaises de 1551

    Concurrence, émulation, espionnage: les Dialoghi d'amore de Léon l'Hébreu et leurs éditions françaises de 1551

    Contributor(s): Dorothea Heitsch

    In 1551, two French translations of Leone Ebreo’s Dialoghi d’amore were printed in Lyon. By tracing the publishing history of these two texts within their environment, it is possible to shed some light on the printing milieu in Lyon, to determine why both Pontus de Tyard and Denis Sauvage might...